Select Page

Tänk som George Lucas och skapa en data-story

Av Uffe

2020-01-10

När jag var i tonåren kom de första filmerna i trilogin Star Wars (del 4, 5 och 6 alltså). Vad de handlar om behöver jag knappast gå in närmare på om du inte bott i en galax långt, långt borta. För som så många andra i min generation, tog filmerna mig med storm och jag har alltid varit fascinerad av berättandet i filmerna.

Filmerna som har fångat så många människor är väldigt enkelt uppbyggda; våra hjältar Luke och Prinsessan Leia är klädda i vitt och deras nemesis, Darth Vader, är klädd helt i svart. Trilogin följer också en urgammal berättartradition som formades redan under Antiken. Enkelt uttryckt består berättartekniken av tre delar. Den första delen sätter grunderna för historien så att vi förstår hur vi skall tolka historien. I den andra delen djupnar konflikten mellan ont och gott och filmen slutar i ett dåligt läge för den goda sidan. I den tredje delen reser sig hjältarna och efter ett stort slag och blir det ett lyckligt slut.

 

Vad har Star Wars med datapresentation att göra?

När man säger PowerPoint så får många något sömnigt i blicken och tankarna vandrar till ändlösa presentationer med bulletpoints staplade på varandra. Ja, vi har alla varit med om det och det pågår fortfarande än idag i många företag. Ofta används bilderna som ett manus för berättaren och vi lyssnar medan någon ofta läser innantill. Så här har vi sett många presentationer: (Källa KIA-index vecka 1 2020).

Att göra presentationer på detta sätt är inte bara orättvist mot PowerPoint, som rätt använt kan vara grymt kraftfullt. Det är också orättvist mot den data som presenteras. Syftet med en presentation är ju att visa på antingen problem eller möjligheter som analytikern har läst ur data. För att göra publiken uppmärksam på ett problem eller inspirera till nya möjligheter så måste man hålla publiken vaken.

Kolla på den här grafiken som skapats av datajournalisterna på Sveriges Television. Ta en stund och följ länken för att titta på den rörliga grafiken:
https://www.svt.se/special/svenskarna-i-paradislackan/.

Bilden är lånad från SVT

När data presenteras på det här sättet så blir man inte sömnig! Visualiseringarna och de välformulerade insikterna skapar en tydlig berättelse som tilltalar alla sinnen. Det är ett välkänt faktum att kunskap fastnar bättre om den framförs på ett sådant sätt att den berör fler sinnen på en gång.

 

Att skapa en data-story med dramatiska bågar

Att beröra alla sinnen är minst lika viktigt i rummet med ledningsgruppen, eller med andra på företaget som får din information. Att beröra med väl skrivna take-outs och intresseväckande grafik är en bra start. Men det är också viktigt att ha en ”data-story”. En data-story är en väl genomtänkt berättelse runt din analys där problemställning, argument och förslag framåt beskrivs på ett medryckande sätt. Och det är här man kan ta hjälp från hur drama som till exempel Star Wars är uppbyggt. Detta sätt att bygga berättelser kallas också dramatiska bågar, från engelskans story arc.

 

Bygg presentation i tre delar som en trilogi

Den första delen skall beskriva nuläget med de problem eller möjligheter vi har (vi måste mobilisera mot de mörka krafterna). Den andra delen innehåller fakta som stödjer tesen och utforskar vilka styrkor vi har (Luke träffar Yoda och lär sig behärska Kraften). Den tredje och sista delen landar i lösning och rekommendation om hur vi skall dra nytta av nya möjligheter eller hur vi tacklar utmaningar (det lyckliga slutet och Jedi-riddarnas styrka är återupprättad).

 

 Varför en bra data-story?

Att bygga en bra data-story är en superviktig del av analysen som många springer förbi. Ofta är det korta dead-lines i ett företag och en bra data-story får då inte tid att byggas. Jag vet. Jag har själv många gånger levererat tabell efter tabell där det funnits risk att budskapet går förlorat i alla siffror. Men vad är analysen värd om mottagaren inte förstår den eller inte inspireras av den? Jag tror att detta är ett område som kommer att få mer fokus framåt. När AI tar över mer och mer av analysen så blir det än viktigare att analytikern kan presenteras sina data på ett sätt som inspirerar till handling. Tabeller kan en maskin trycka ut. Men att få data att leva för mottagaren? Det kan bara en människa göra!

En person som inspirerar mig mycket till att skapa en data-story är Nancy Duarte. Läs mer om henne här.

Det här var litet kort om hur jag brukar tänka när jag bygger presentationer. Hur brukar du lägga upp dina presentationer?

Bilden i ingressen är hämtad från: Guille Pozzi on Unsplash

 

Mer från bloggen…

Analytikerns Dilemma

Analytikerns Dilemma

Som analytiker är det inte ovanligt att man får redovisa sina insikter i ett möte med beslutsfattare i företaget. I...

read more
Dags att mäta!

Dags att mäta!

En av de mest grundläggande funktionerna på en site som handlar om digital analys är naturligtvis att mäta trafik och...

read more

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

// Ändrar läs merknappen